In 1987 werd Huawei als één van de eerste Chinese telecombedrijven opgericht in Shenzen, toen een opkomende stad gevoed door de maakindustrie. Inmiddels is het de standplaats van Huawei’s hoofdkwartier in één van de jongste steden van de wereld, met nagenoeg net zoveel inwoners als in heel Nederland.

Bij Huawei denken veel mensen meteen aan smartphones. Maar Huawei is meer, veel meer. Naast de bekende consumententak is het bedrijf al decennialang een solide speler op de carrier markt, en zijn ze zelfs marktleider. Eenderde van de wereldbevolking komt namelijk dagelijks indirect in aanraking met Huawei, door het gebruik van 3G en 4G technologie die zij leveren aan operators over de hele wereld.


Huawei streeft ernaar waarde te ontwikkelen uit verbindingen, bandbreedte en data. De organisatie zal zorgen voor een flexibele netwerkarchitectuur en open platforms om de digitalisering van uw klanten te versnellen.

Wat u misschien nog niet wist, is dat Huawei de strategie heeft om een end-to- end leverancier te zijn. Of dat nou is vanuit de carrierdivisie met datatransmissie of vanuit de consumentendivisie met de presentatie van data. Ook vanuit de groeiende divisie voor enterprise richt het zich op een volledig portfolio dat de complete datastroom kan bedienen van klantgedreven oplossingen.

Denk aan smart city-oplossingen, IP-camera’s, videoconferencing, opslag, hele datacenters vol racks, koeling, servers, UPS-systemen,  switchingproducten en datatransmissie. Kortom: denk aan complexe omgevingen. Huawei biedt een heel ecosysteem aan enterprise
producten, te beheren vanuit één centraal management platform. Zo is uw bedrijf meer efficiënt en de total cost of ownership is vele malen aantrekkelijker.

Want: Huawei is goed in netwerken. Sommige bedrijven kiezen voor de focus op software, op services of op chips. Huawei daarentegen kiest ervoor om zich te richten op het netwerk in zijn geheel – dus alle informatie dragende onderdelen die een compleet netwerk vormen.



Inmiddels is Huawei uitgegroeid tot een Fortune 500-bedrijf met een omzet van circa 85 miljard dollar in 2017. Die omzet komt niet alleen uit het thuisland. Sterker nog, 65 procent van de omzet komt van buiten China. Dat was nooit gelukt als het bedrijf niet trouw was gebleven aan haar filosofie: uitgaan van eigen innovatieve kracht én die van klanten.

Door vol in te zetten op eigen innovatie is Huawei de trotse eigenaar van een gigantische R&D-capaciteit van 80.000 medewerkers. Daarnaast beschikken ze over 36 joint innovation centers wereldwijd, omdat ze erkennen dat innovatie bij de klant begint. Partners zijn dus essentieel voor Huawei. Zij zorgen voor input rechtstreeks vanuit de markt.

Huawei vindt dat partners belangrijk zijn voor de eigen innovatie. Partners worden daarom gerespecteerd en beloond, door er alles aan te doen om samen met hen successen te behalen. Zo ontvangt elk type partner full support. Huawei investeert in partners zodat ze vol vertrouwen het portfolio leren kennen. Ze worden beloond met de beste prijzen, omdat ze nou eenmaal belangrijk zijn voor het bedrijf. Huawei is door deze aanpak net even wat anders dan de rest. Zeg maar gerust uniek.

Bent u benieuwd naar de oplossingen van Huawei? Neem dan contact op met Arrow ECS's Huawei Business Development Team.